Wasp attack - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van familiecohlen - WaarBenJij.nu Wasp attack - Reisverslag uit Trincomalee, Sri Lanka van familiecohlen - WaarBenJij.nu

Wasp attack

Door: Ben en Nic

04 Augustus 2014 | Sri Lanka, Trincomalee

Vandaag onze laatste dag met onze chauffeur en hij kan nog even zijn culturele ei kwijt want we bezoeken de leeuwenrots. Een stijle hoge rots waar eeuwen geleden een koning het onzinnige idee kreeg er een paleis op te laten bouwen (nadat hij overigens zijn vader had vermoord om de troon te kunnen bestijgen). We zijn niet de enige: met name Chinezen versperren de weg (waar zijn de tijden van Mao en zijn muur). We nemen trap na trap en beklimmen de rots, langs prachtige muurschilderingen). Vlak onder de top, bij de poten van de leeuw, is een plateau. Wil je verder omhoog moet je een regenpak en een imkermuts op want halverwege de trap hangen levensgrote wespennesten. David en Ben gaan het proberen en kleden zich bloedheet aan in de branderende zon. De rest zit in de schaduw. Maar we zijn nog niet aangekleed of er breekt paniek uit op de trappen: gillende mensen, rennen en zwaaien met de armen:
De wespen vallen aan. Onze gids reageert adequaat en rent met ons vijven naar een grote kooi met fijn gaas: we zijn veilig! Buiten zien we mensen heen en weer rennen en gestoken worden. Een Joodse man naast ons spreekt zijn verbazing uit sat de nesten niet allang zijn weggehaald! humans are just a little less than wasps! dit zou in Europa ondenkbaar zijn: of je haalt de nesten weg of je laat geen toeristen toe! je stelt niet dagelijks duizenden mensen bloot aan massale wespen aanvallen. Na 20 min is de rust terug, maar niemand gaat meer naar boven. Onze gids wil eruit en naar beneden maar Sophie ziet dat nog niet helemaal zitten. Met bescherming aan en op rennen we de kooi uit en zijn we bij de trappen naar beneden, veilig!! We dalen af en nemen een juice voor de schrik. Dan stappen we in de bus en rijden we rustig naar Trincomalee. We slapen 1 nacht in Pigeon Island Beach Resort: met een heerlijk zwembad en dito strand en oceaan! We komen allemaal bij van dit avontuur! (Al jat een wilde aap nog Jobs broodje hamburger van zijn bord, maar het blijven de tropen natuurlijk, echt geen broodje aap dit!)

• 05 Augustus 2014 - 09:51

Fennie En Nico:

Hallo stoere wereldburgers,

Wel ff een verschil, zo bij de Olifanten in het wild, dus wilde olifanten en dan weer bij de stekende wespen.
    Als jullie mogen kiezen wat zou dan de/je voorkeur zijn?
    Ik zou het wel weten en jullie natuurlijk ook, stekende Olifanten en geen wilde wespen.
    Als kind zeiden we nooit wespen maar altijd wepsen, 'bekt' lekkerder.
    Wij begrijpen uit jullie berichten dat het de moeite van de reis wel waard is, zien veel, ervaren van alles en komen dik terug van het lekkere eten.
    Hopelijk zien we elkaar, eenmaal in Zwolle terug, snel, horen dan de verhalen en zien de Oli's en Wepsen!
    Hier is het goed, ik ben zelfs vanmorgen naar de brievenbus 'gelopen' én terug!
    Gewone mensen den daar 3 minuten over, heen en terug, ik een kwartier.
    Ik geniet natuurlijk van alles wat ik onderweg tegenkom, zie en spreek.
    't Laatste maar bitter weinig, des te meer thuis. We krijgen veel bezoek.
    Heel veel plezier, sterkte bij het nemen van beslissingen, wél of geen wespen, liefs van ons.