Van de regen in de drup - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van familiecohlen - WaarBenJij.nu Van de regen in de drup - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van familiecohlen - WaarBenJij.nu

Van de regen in de drup

Door: Ben en Nicolien

28 Juli 2014 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Helaas moeten we ons paradijsje na 1 nacht weer verlaten en worden we in Ella gedropt op het station. De trein wordt ons vervoermiddel vandaag, volgens velen een hoogtepunt van de reis! We gaan op tijd want de trein kan een kwartier later vertrekken maar ook wel eens een kwartiertje vroeger dan gepland! En inderdaad, in een open wagon, hangend uit de ramen en deuren vertrekken we uit Ella, voor 3 à 4 uur treinen de bergen in naar een plaatsje 65 km verderop. Vele stoppen onderweg in gehuchten, over kleine wankele spoorbruggen (max 10 km per uur), langs bergpassen met steeds een adembenemend uitzicht. Ook nog 20 kleine tunneltjes. En overal mensen langs en op het spoor, wissels met de hand bediend, onbewaakte spoorwegovergangen, prachtig, prachtig. Helaas begint de temperatuur bij het klimmen fors te dalen, wordt het donkerder en mistig. Ook de eerste druppels vallen als we bijna op onze plaats van bestemming zijn. Eenmaal daar regent het pijpenstelen. Over een onverhard pad worden we naar Nuwara Eliya gebracht, een van de hoogst gelegen plaatsen in Sri Lanka. En het giet en het giet en het is 16 graden: herfst in Nederland. We hebben het allemaal koud. We worden gedropt in een oud Engels hotel, een beetje out of date, met chique kamers, maar wel wat donker en kil. Veel is er niet te doen behalve een grote snooker tafel. We kunnen echt niet naar buiten want de regen komt met bakken uit de lucht. Dan maar aan de wijn bij de haard in de bar en daarna lezen in bed.
De volgende ochtend staat een wandeling gepland naar worlds end in Horton Plains. We spreken af dat we dat niet gaan doen bij regen, te koud maar ook te glad en dus gevaarlijk. En inderdaad de volgende dag mist, regen en kou. We draaien ons nog eens om in bed. Na het ontbijt wandelen we wat in het plaatsje rond, maar het is er vooral vies, de markt valt tegen en er is niet veel te doen. In overleg met onze chauffeur trekken we met het busje de theeplantages in en gaan lunchen in een oude tot hotel omgebouwde theefabriek. Prachtige entourage, heerlijk eten en een mooi plekje. Na de lunch gaan we naar een theefabriek in bedrijf en krijgen een rondleiding met uitleg. Dan terug naar ons Engels koloniaal verblijf. We snookeren wat, nog een paar glazen wijn bij de open haard en duiken met een boek het bed in. Morgen verlaten we dit troosteloze oord en gaan weer naar de warmte: raften en slapen in een rafters retreat! Het kan alleen maar beter worden....

• 29 Juli 2014 - 15:33

Marjan:

Wel mooi zo'n treireis lieverds, en interessant! Maar die 16 graden waar jullie op af stevenden dat viel natuurlijk behoorlijk tegen. Zestien..... Tien minder dan hier! Maar nu zal het leed wel geleden zijn.
    De cultuur en geschiedenis van specerijen en thee lijkt me erg interessant, te weten hoe dat in de koloniale tijd gegaan is. Niet zo fraai waarschijnlijk. Jullie zien veel van de wereld, ook met de kids, zij krijgen zo aanschouwelijk onderwijs in geschiedenis en aardrijkskunde. Super hoor!

Vanavond komt Henk mij halen voor een hapje eten 'ergens '. We zien wel waar het leuk is. En misschien deze week nog naar een concert met Harry. De verre oorden gaan nog aan mij voorbij, hopelijk volgend seizoen weer.

Liefs, geniet!!!

• 30 Juli 2014 - 14:57

Nico Verrips:

Hallo lieve zuipschuiten,
    Gister geprobeerd te reageren, lukte voor geen hout. Nu opnieuw proberen en dan maar hopen dat het beter gaat.
    We lezen jullie avonturen met belangstelling benijden jullie niet, vinden het wel stoer en geweldige ervaringen.
    Zeer benieuwd naar foto's e.d.
    Hier alles goed, hier wordt minder wijn gedronken wél water want het soms bere warm dus veel drinken.
    We zijn nog steeds redelijk gezond, bij normaal weer genieten we van de tuin en doen niks.
    Gisteren in Ulrum geweest bij vrienden waarvan Cees parkinson heeft en Bep daarmee moet omgaan.
    Het is meer dan tragisch te zien hoe iemand die parkinson heeft moet leven, beter niet kan leven.
    Zo proberen we nog iets voor anderen te betekenen ondanks de slechte mobiliteit.
    Geniet met volle teugen, doe voorzichtig, kruip niet bovenop de trein en drink met mate wat lekker is, wijn bijvoorbeeld.
    Hartelijke groeten vanuit een warm Meppel F+N